mandag 7. august 2017

Basisgarderobe for Vestlandsklima

Når man skal bygge opp en basisgarderobe er det litt å ta hensyn til. Det er mange fine guider der ute, der det blir listet opp hva du trenger av basiselementer for en velfungerende garderobe. Som for eksempel denne fra Classy yet trendy som tar for seg det som er ryggraden i garderoben. Det finnes mange guider og alle har egentlig disse plaggene til felles. T- skjorter med korte og lange ermer, jeans, denimjakke, skinnjakke, en ull ytterjakke eller kåpe, den lille sorte, et skjørt, en hvit skjorte eller bluse. Men funker dette i vårt klima? Njaaa ikke alt... 


Høsten like om hjørnet og vi merker at det er kaldere, da er gjerne ikke t-skjorter så anvendelige lengre. Iallfall ikke uten en cardigan eller blazer over. Selv T-skjorter med lange ermer kan bli for kalde å bruke alene, så vi trenger nok et par gensere, gjerne i tynn ull eller i litt tykkere materiale enn de vanlige bomulls T- skjortene. I min garderobe finnes disse alternativene nå som høsten kommer. 

Margun sweater fra Jean Paul, litt tykkere og varmere enn en langermet T-skjorte. Det er 50% på den nå på Match.  Finnes også i andre farger. 



Jeg har også investert i denne fra Close to my heart  i fargen sand, kjøpt hos Suser i Sivet som er en nettbutikk med gode merker. Det er mye dyrt der, men det kan være vel verd å titte innom denne butikken om du har tenkt å handle eller ei for de har utrolig mye inspirasjon til antrekk du kan lage med plagg du allerede har. 



Skinnjakke står det ofte også på disse guidene. Jeg har hatt flere skinnjakker, men i Bergensvær er det ikke så ofte jeg får brukt dem. Jeg ville heller investert i en skikkelig blazer, nå har jeg flere selv, men en slik blazer som dette fra Penn&ink kunne jeg godt tenkt meg. Den er i et mykt materiale og helt sikkert superkomfortabel. Jeg har veldig lyst på denne fargen her, tror den kunne passet godt inn i min høstgarderobe. 

Så kommer vi til et must i vårt klima, en skikkelig vanntett jakke. Jeg har regnkåpe også, men den bruker jeg kun når det skikkelig pøser. Denne derimot bruker jeg mye hele året rundt, kommer det en skur så holder den meg tørr. Denne er fra Timberland og ble kjøpt i London for en del år siden. Dessverre ser det ut som det er litt vanskelig å komme over akkurat denne typen jakke, men finner du en så er den vel verd de tusenlappene du må ut med. 


Og så må vi selvsagt ha skikkelig fottøy, semskede sko og støvletter kan vi jo bare glemme, de får vi ikke brukt noe særlig. Gummistøvler eller sjøstøvler som vi kaller dem for her i Bergen er godt å ha. Jeg kjøpte meg et par korte fra Ilse Jacobsen for et par år siden og de er både gode å gå i, holder meg tørr på bena og er ikke like tunge å gå i som lange sjøstøvler. 

Her er noen tips fra meg om hvordan kle seg en skikkelig regnværsdag. 



Og så må vi jo nesten ha en tykk strikkejakke, eller en kofte. Denne Fanakoften har blitt brukt mye, til og med i sommer. Og en kofte er jo et veldig personlig plagg, ofte ikke så veldig mange som har helt maken kofte som du har. 


Håper dette var nyttige tips for vårt kalde og våte klima. 

Vi blogges 

Kari 

1 kommentar: